HeartMath

Beter Slapen

Herken je dit?

  • Niet kunnen inslapen
  • Niet kunnen doorslapen
  • Liggen woelen en draaien
  • Liggen malen over de afgelopen dag
  • Zorgen maken over de dag die komen gaat
  • Moe wakker worden
  • Moe en geïrriteerd de dag beginnen
We nemen overdag vaak veel hooi op onze vork, we komen tijd te kort, we vliegen van hot naar her, enz.
Daarbij hebben we mentaal veel indrukken te verwerken, staan onder druk om prestaties te leveren en
dat alles ook nog in een (te) strak tijdschema.

Dit gaat op den duur inwerken op ons brein!

In plaats dat ons brein ’s avonds tot rust komt en ’s nachts tijdens een goede slaap het evenwicht
tussen lichaam en emoties weer tot stand brengt blijft het doorhollen.

Het evenwicht tussen lichaam en emoties wordt hierdoor steeds verder verstoord.
Vandaar dat er lichamelijke uitputtingsverschijnselen kunnen gaan optreden zoals:


  • Hoofdpijnklachten
  • Gejaagde gevoelens
  • Angstgevoelens,
  • Vergeetachtigheid
  • Geïrriteerdheid

En het kan zelfs eindigen bij een burn-out.

Laat het niet zover komen!

Zonder een (slaap)pil te gebruiken kan je hier iets aan doen!

En dat is de Heartmath Beter Slapen Training


Je lichaam kent verschillende natuurlijke ritmes zoals geestelijke (mentale) ritmes, emotionele ritmes,
hormonale ritmes, eet- en slaapritmes.
Gedurende de dag zijn je mentale en lichamelijke ritmes het meest actief.
Tijdens diepe slaap zijn je ademhaling en je hartritmes rustiger, je stofwisseling gaat op een zacht pitje
en je hormonale ritmes veranderen.
De stresshormonen cortisol en adrenaline worden minder en nemen weer toe 2 uur voor het wakker
worden zodat je lichaam klaar is voor de activiteiten van de dag.
Bij slecht slapen komen deze ritmes niet in evenwicht met elkaar.

Doel van de Training Beter Slapen is deze ritmes te herstellen en dit op eigen kracht te doen

In 7 sessies van een uur leer je hartcoherentie- technieken, ontwikkeld door HeartMath.
We kijken hoe je die technieken kunt toepassen in je dagelijkse bezigheden.

Na ongeveer twee weken moet dit positief gaan doorwerken in je slaaprust.
Natuurlijk werkt het daarna ook positief door in je dagelijkse activiteiten.